fredag 13 mars 2015

en fin finländsk förmån.

I Finland har ju alla gravida den enorma förmånen att få hem en Moderskapsförpackning en tid före babyn föds. Mammalådan har visat sig vara en bidragande orsak till vår låga barndödlighet och den har gett många finländska barn en tryggare start i livet. Brittiska BBC har uppmärksammat fenomenet och i svenska föräldraforum tror många knappt att det är sant när lådan kommer på tal. Att vi får en massa saker. Helt gratis.

Jag som älskar förmåner, barnkläder och paket har förstås sett fram emot just det här paketet extra mycket. I höstas började jag forska i när årets låda skulle börja delas ut och kände mig lugn när det talades om januari/februari 2015. Men så hände inget. Jag fick ta googlandet till en ny nivå och med hjälp av finska babyforum luskade jag ut att i alla fall lådans innehåll skulle släppas sista veckan i februari.

Innehållet kan ni se på bilden och jag tycker det var över förväntan. Fina färger och en del smarta nyheter som att halaren nu kan dras ihop till åkpåse. En mindre trevlig nyhet var dock att lådan börjar delas ut under våren. Våren?! Mars? April? Maj? Ge mig ett datum så jag vet vad jag kan förvänta mig.

Idag var jag ändå tvungen att skicka in ansökan eftersom det ska göras senast 2 månader före beräknad nedkomst (!), så nu är det bara att vänta och hoppas. Förstås är jag tacksam också för fjolårets version men ändå. So last year.

Något annat som börjar kännas ute är lådans namn. Babylåda känns mer 2015.

 

6 kommentarer:

  1. Den kommer ganska snabbt efter att du ha skicka in ansökningen... Så du ska int hoppas fö mycki! :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, ja hoppades de sku ta några veckor :) Men klart det är roligt med den gamla också!

      Radera
  2. Uppdatera gärna om vilken låda du fick senare! :)

    SvaraRadera
  3. Ååh ja vill kom å gräv igenom lådon sedan! :D /Sara

    SvaraRadera